Creative Guides

övningar

Trädspelet Arbos

Ett vackert och sinnrikt spel från M + A Spiele i Ludwigsberg.

Här får man användning av sin uppmärksamhet, sitt tålamod och sin finmotorik…

från 6 år för 1-8 spelare  (finns även i större storlekar)

för mer information kontakta M + A Spiele eller den svenska återförsäljaren:

Different Games

”Klapp i Cirkel”

En bra övning att få igång gruppen och skärpa uppmärksamheten och samspelet på ett enkelt och lekfullt sätt.

Sprid ut er i en jämn cirkel i rummet.

Börja med att skicka en klapp runt i ringen. Tänk på att den som skickar klappen ska ha ögonkontakt med den hon får klappen av och den hon skickar den vidare till. Skicka tydliga klappar till varandra.

Börja lugnt, så att alla får in ögonkontakten och klappen. Öka sedan tempot. När klappen flyter bra kan

man lägga till varianter. (Hitta gärna på egna) te x.

– att byta riktning på klappen

– att skicka klappen fritt i cirkeln

– att prova en supersnabb variant, med klappen som en elektrisk stöt som går genom cirkeln. etc.

”Stafett berättelser”

En bra övning för att komma igång med att hitta på berättelser.

Finns en OH-apparat så använd gärna den, samt för över ett 10-tal fotografier till OH-plast (te x. bilder ur tidskrifter, fotoböcker, vykort etc.)

Uppgiften är att gemensamt hitta på en historia utifrån bilderna. Sitt i en halvcirkel så att alla ser de projicerade bilderna.

Börja med att lägga upp den första bilden. Låt berättelsen gå runt i ringen, haka i varandra. Ibland kanske man berättar några meningar, ibland bara något ord. Försök skapa en känsla av att alla infall är okej, man behöver inte vara fyndig eller rolig.

Låt berättelsen växa fram genom att lyssna och hämta inspiration från varandra. Tappar man tråden och inte kommer på något, kan man be om en ny bild. Försök att väva in den i berättelsen. Om berättelsen drar iväg åt för många håll kan läraren ställa några konkreta frågor till berättelsen, t. ex. vad som hände med karaktärer som nämndes i början för att väva in dem i berättelsen igen.

Berättelsen kan gärna få gå några varv. Det brukar kännas när den är slut. Avsluta genom att läraren sammanfattar berättelsen med hjälp av eleverna och bilderna.

”Berättelse ur ett fotografi”

kan användas fristående eller som fortsättning på stafett berättelsen eller bildanalys stafetten. Ett sätt att få ideer och uppslag till en berättelse.

Ta fram och dela ut ett antal fotografier (från tidskrifter, fotoböcker, internet etc.) gör även OH-plast kopior av bilderna.

Bilden är en inspiration för berättelsen. Fantisera helt fritt. Ta till vara på de idéer som dyker upp på samma sätt som när gruppen berättade tillsammans. Skriv upp några frågor som exempel och stöd

– vem är det som är på bilden?

– vad hände innan bilden togs?

– vilka ljud hörs i bilden?

– vilken årstid är det?

– vad hände efter bilden togs (etc)

Som avslutning på lektionen kan eleverna läsa upp sina berättelser för varandra. Släck ned, ordna m. skrivbordslampa.

Visa fotografiet på OH samtidigt som historien läses upp.

”Bildanalys stafetten”

Att utveckla förmågan att beskriva och tolka bilder tillsammans. Att skilja på olika former och begrepp.

Finns en OH-apparat så använd gärna den, samt för över ett 10-tal fotografier till OH-plast (Arbeta gärna med olika ”typer” av bilder som fotografier, föreställande och abstrakt konst etc.)

Sitt i en halvcirkel så att alla ser de projicerade bilderna.

Uppgiften är att gemensamt analysera/ tolka några olika bilder. Hjälps åt att beskriva bilderna så noggrant som möjligt. Tänk som om ni skulle berätta om den för någon som var blind. Beskriv de olika detaljerna, var på bilden de finns. Berätta om hur bilden är uppbyggd.

Börja i ena änden av cirkeln, gå laget runt. Ta en detalj var. När uppslagen börjar sina, kan ordet bli fritt. Är det något vi har glömt att berätta om?  Börja med ”enklare ” bilder, t. ex. stilleben.

Frågor som beroende bild kan vara till stöd för analysen:

-vad föreställer bilden?

-vad kan man säga om detaljer, former, färger, placering?

-hur är bilden uppbyggd, förgrund, bakgrund?

-ljuset, hur faller det? Ger det information om vilken tid på dagen det är?

-finns det detaljer som visar från vilken tidsperiod bilden är?

-vad kan man få för information om personerna på bilden? (om det finns några sådana)

-finns det detaljer på bilden som visar om den föreställer någon speciell plats?

-vänder sig bilden till någon speciell?

-vad vet jag om den som gjort bilden?

Ordlista

analysera = upplösa i sina beståndsdelar, utreda

stilleben = målning som föreställer uppställda livlösa föremål

guide för att arbeta vidare med bildanalys: konststölden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Ja tack! jag vill ha information om nya inlägg på Creative Guides via epost.

Gör sällskap med 80 andra följare

%d bloggare gillar detta: